oglašavanje

A Bors által letiltott interjú

» » írás /    / 

Íme a Bors Online által letiltott interjú teljes szövege, s benne mindaz, amit az oldal ügyvédei szerint ma Magyarországon nem lehet nyilvánosságra hozni.

Bors Online: Nézel tévét?

Puzsér: Nem.

Bors Online: Azért képben vagy azzal, mi folyik jelenleg a celebvilágban?

Puzsér: Nem hiszem. Talán nagy vonalakban.

Bors Online: De azért Berki Krisztán meg az Édes élet téged sem hagy hidegen.

Puzsér: Az a műsor a társadalom uszítására szolgál. Az a célja, hogy felkeltse az emberek irigységét és gazdagok iránti gyűlöletét. Berkire bízták, hogy eljátssza azt a gazdag és nyegle playboyt, akit a néző szeret gyűlölni. Ez a fajta médiaszolgáltat
ás korábban is létezett, csakhogy Jockey Ewingról senki sem állította, hogy élő személy, és hogy tényleg az, akinek a képernyőn látjuk. Én mindenesetre nem hiszem, hogy Berki valójában ez lenne. Ez egy hazugság.

Bors Online: Mit gondolsz a herevasalásról?

Puzsér: Biztos vagyok abban, hogy ezek az ötletek kreatív értekezleteken születnek. Azon tanakodnak, hogy vajon mivel lehetne legjobban sokkolni a dolgozó embereket. Már nem is lekötni akarják a néző ingereit, hanem egyenesen kiütni. A fő szempont, hogy az adásba kerülő műsor mélyen sértse a társadalom maradék igazságérzetét, ízlését és realitásérzékét. Berki Krisztián nyilvánvalóan nem vasaltatja a heréit, a kreatív producerek egyszerűen csak úgy gondolták, hogy ez majd kellően irritáló lesz két ledolgozott műszak után az átlag magyar pofájába, úgyhogy legyártották számára a herevasaltató Berkit. Az egész Berki Krisztán-jelenség nagyjából ennyire valóságos. Épp amennyire az autója meg a karórája, amiről innen megmondom, hogy nem az övé. Az Édes élettel és Berki Krisztiánnal a műsorkészítők azt vágják a rendszerváltás során vesztes magyar társadalom arcába, hogy ebben az országban bűnözéssel, rossz ízléssel, gátlástalansággal és kulturálatlansággal lehet érvényesülni. Alighanem az is hazugság, hogy Berki Krisztán ennyire gazdag, ahogy az is, hogy ennyire primitív. Berki mindössze egy kesztyűs báb, akivel herét vasaltatnak, hogy a frusztrált emberek köpködjenek rá, akik azonban igazán megvetésre méltóak, azok a mögötte álló bábosok, a főhelyen Hajdú Péterrel.

Bors Online: Ezt kifejtenéd? Miért ő minden rossz alfája és omegája?

Puzsér: Hajdú Péter egy szimbólum. Nála senki sem hordozza ékesebben az alkalmatlan és erkölcsi érzék nélküli, gátlástalanul törtető médiapszichopata archetípusát. Hajdú a nyilvánosság legalját testesíti meg. A kereskedelmi média egy szennyes körforgás, egy hulladék újrahasznosító üzem, mely egyrészt elnyel figurákat, másrészt új kreatúrák emelkednek ki belőle. Hajdú a legrosszabb, amit valaha kiokádott.

Bors Online: Ha körfogas, akkor ki volt Hajdú Péter előzménye?

Puzsér: Ha nincs Friderikusz, ma nincs Hajdú Péter. De ha nincs Mónika és nincs a Fókusz, alighanem akkor sincs. A fenti műsorok és figurák vették el a magyar társadalom ártatlanságát, és láttak hozzá az emberi nyomorúság kiárusításához. Hajdú Péter és Vujity Tvrtko pedig ugyanannak az érmének a két oldala. Az érme maga az emberi tragédiákat listaáron értékesítő bulvármédia. A fej Tvrtko, aki könnyekkel és nyállal ken, az írás Hajdú, aki köp és mocskol, de az érme mindkét oldala ugyanabban a ragacsos váladékban ázik.

Bors Online: Akkor Hajdú és a felesége, Sarka Kata valamennyire áldozatai egy folyamatnak?

Puzsér: Hajdú semmiképp, de attól tartok, hogy a felesége igen. Még inkább a gyerekeik. Hajdú úgy választotta Sarka Katát, mint minden egyéb reprezentációra szolgáló fényvisszaverő objektumot a környezetében: katalógusból. Épp ahogy az autóját, a házát vagy annak valamennyi berendezési tárgyát. Mindennel, amivel körülveszi magát, a világ felé szelfizik. A viselkedésével azt állítja, hogy ő és a felesége nem más, mint a legtöbb, amit az életből ki lehet hozni, és ha mindez megvan, az embernek többé nincs más dolga, mint szelfizni. Hajdú Péter és Sarka Kata minden nap minden órájában képeket készítenek a facebookra saját magukról, a gyerekeikről meg az ebédjükről, továbbá ha találkoznak bárkivel - akár Berkivel -, azzal közösen belevigyorognak az emberek arcába bárminemű közlés nélkül, miszerint: "Helló, világ!" Ez pedig nyomorúságosan kevés. A semminél is kevesebb. Az emberi kommunikáció legalja.

Bors Online: Vannak más celebek, akik szintén aktívak a közösségi médiában. Ott vannak például Norbiék, ők egészen mást közölnek a világgal.

Puzsér: A Schobert-Rubint páros azt állítja, hogy a világ kétféle: egészséges, sportos és fitt vagy hájas, akaratgyenge és halálosan tunya. Emlékszem egy videóra, amin Norbi és Réka sétálnak egy kört a Sziget Fesztiválon, és mindenről, amit látnak, elmondják, hogy az éppen zsírt éget, tehát helyes és jó, vagy zsírt termel, vagyis gonosz és sötét. Értem én, hogy Norbi kövér kisfiú volt, de ő is megérthetné, hogy nem mindenki olyan traumatizált a testzsír-index kérdésében, mint ő, pláne nem egy könnyűzenei fesztiválon. Norbi és Réka olyanok, mintha kétdimenziós emberek lennének. Önmaguk testi tökéletességének változatlanságába fagytak, épp ahogy Hajdúék önmaguk kiapadhatatlan gazdagságának mámoros állandóságába. Fogalmazzunk úgy, hogy Schobert Norbi az egészséges és kirobbanó formában lévő Hajdú Péter, Hajdú Péter pedig a platinakártyás és rokkant helyen parkoló Schobert Norbi.

Bors Online: De abból a szempontból mégsem összehasonlíthatóak, hogy Norbiék megmondják az embereknek, hogy hogyan éljenek.

Puzsér: Ők ugyanis fitneszfasiszták. Ki akarnak termelni egy tökéletesen fitt társadalmat, ami ha egy nap Norbikból és Rékákból fog állni, akkor végre eljön a Mennyek Országa.

Bors Online: Végül beszéljünk valakiről, aki valóban el akar juttatni bizonyos üzenetet az emberekhez. Biztos, hogy te sem mentél el szó nélkül Geszti Péter új slágere, a "Hungarian in Europe" mellett. Láttad a klipet?

Puzsér: Láttam. Azzal a dallal az a baj, hogy vannak bizonyos társadalmi jelenségek és folyamatok, mint például a magyar fiatalok tömeges kivándorlása, amelyek nem feldolgozhatóak a popzene nyelvén. Ady egy ehhez hasonló korban, hasonló témáról írta A föl-földobott kő című nagyon személyes hangú versét. Nos, amire a költészet és a szimbolizmus alkalmas, arra a popszövegelés és a marketingnyelv jól láthatóan nem. Csakhogy Geszti kizárólag ezt a nyelvet beszéli, azt pedig nem veszi tudomásul, hogy léteznek olyan érzések és gondolatok, amelyek ez által a kommunikációs forma által nem közvetíthetőek.

Bors Online: Nem először próbálkozik Geszti ilyesmivel.

Puzsér: Éppen ez a baj. Sajnos ezúttal is arról szövegel, amihez nincs hozzáférése. A Sting által írt eredeti dallamot aláénekli valami édes-bús, melankolikus strófával, aztán nekiáll a maga jópofi, szellemeskedő módján rappelni arról, hogy "befigyel a para, mikor a bazár bezár. De mi kopog? A szemem. Igen a küszöbömön áll a kétség, vele a sötétség, és még a tesók: a szegénység, na meg az éhség." Érthetetlen, hogy nem szorult annyi érzékenység Gesztibe, hogy ne vegye észre: a nyomor, a nélkülözés és a kiszolgáltatottság a fenti módon nem közvetíthető fogalmak. Ebből fakad a hallgató kínos feszengése, és a csalhatatlan benyomás, mely szerint a sikeres hazai marketing kreatív szövegel éppen a csóró magyarok nyugat-európai kálváriájáról. Gesztinek láthatóan nincs saját fogalma arról, hogy ez vajon milyen lehet, úgyhogy próbálja kitalálni. Csakhogy ha valamihez egy szövegíró nem fér hozzá, arról ne írjon szöveget, mert azonnal lelepleződik a fogalmatlansága. Mint amikor Geszti a hazaszeretetről írt dalt, amelyből kiderült, hogy neki jólesne, ha Magyarország hozzábújna, hiszen ez a popzenei frázis addig minden érzelmes dal esetében működött, továbbá megtudtuk, hogy Geszti Péter ezer év óta várja már Magyarországot, ami csak nem jön el. Kérdés: vajon biztos-e, hogy Geszti valóban Magyarországot várja? Nem lehet, hogy inkább a hetes buszt, csak rossz helyen? Ugyanis Magyarország éppen ezer év óta létezik. Pont azóta, hogy Geszti Péter elkezdte hiába várni. Egy szó mint száz: azon a nyelven, amit Geszti használ, fel tudja dolgozni a saját érzéseit a csaja vagy a szabadidős tevékenységei iránt, de láthatóan mindenki jobban jár, ha nem próbálja meg egy egész nemzedék élményét tolmácsolni.
 

TrollParádé:

comments powered by Disqus